24.Сер.2022
Моніторинг якості освіти

Результати моніторингу якості освіти

1. Сформованість компетенцій у дітей у всіх вікових групах

Згідно Наказу МОН від 16.01.2020 р. №54 «Про затвердження порядку проведення якості освіти» та листа МОН від 16.03.2021 р. № 1/9-148 «Щодо методичних рекомендацій до оновленого базового компонента дошкільної освіти» та метою належного виконання вимог Базового компоненту дошкільної    освіти України    та    освітньої програми    «Українське дошкілля», “Впевнений старт” педагогічним    колективом    систематично проводилася    робота    щодо впровадження у практику компетентнісної    парадигми, головною    метою    якої    є створення сприятливих    умов    для    особистісного    становлення    і    творчої    самореалізації    кожної    дитини,    формування      її    життєвої    компетентності,    розвитку    в    неї    ціннісного    ставлення    до світу.

Всі педагогічні працівники ознайомились з Шкалою оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти ЕСЕРС -3,      Новою редакцією Базового компонента.

Результати моніторингу якості освіти

станом на вересень 2021/22 навчального року

2021-2022 н.р. мав складність у тому, що продовжувався адаптивний карантин Covid-19 та з 24.02.2022 року було введено по всій країні воєнний стан, це ускладнювало проведення цікавого життя дошкільного підрозділу.

У період з 02.09.2021р. по 15.09.2021р. у закладі всі педагоги, залучені до освітнього процесу, проводили вхідний моніторинг рівня досягнень та засвоєння програмних вимог станом на початок 2021/2022 навчального року.

Для проведення    дослідження використовувався методичний посібник Н. Шаповал В. Левченко    Г. Остапюк «Моніторинг дітей дошкільного віку»/3-те видання. К.: Мандрівець, 2021р.

Для проведення цілеспрямованого і повного комплексного оцінювання рівня засвоєння програмового матеріалу дошкільниками педагоги оцінювали досягнення дітей за показниками (критеріями, моделями) всіх семи освітніх ліній: «Гра дитини», «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина в природному довкіллі», «Дитина у світі культури», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Мовлення дитини».

Для кожної вікової групи ці критерії індивідуальні, добирають їх з усіх розділів освітньої програми, узгоджуючи з освітніми лініями Базового компонента дошкільної освіти. Таблиці оцінювання скомпоновані відповідно до віку дитини (молодший вік, середній дошкільний вік, старший дошкільний вік). Для стимулювання розвитку дітей і своєчасного виявлення та усунення недоліків в освітньому процесі моніторинг рівня досягнень здійснюється двічі на рік (вересень, травень).

Під час комплексного оцінювання педагоги враховували три основні принципи: створення умов для розкриття певних знань, максимальна реалізація навичок дитини, спрямованість на підвищення результативності освітнього процесу. Також фахівці дотримувались певного алгоритму:

-використання діагностичного інструментарію;

-використання методів і прийомів (методика обстеження), які допомагають виявити фактичний різнобічний рівень розвитку дитини;

-за результатами освітньої роботи – визначення рівня засвоєння знань (високий, достатній, середній, низький).

Для здійснення моніторингу педагоги проводили: спостереження за дітьми (безпосередні, опосередковані), міні-заняття, дидактичні ігри та вправи, розвивальні ігри, бесіди. Також використовували доручення, як один із видів природного експерименту, вивчали продукти праці дошкільнят (малювання, ліплення, аплікації, конструювання, художньої праці, мовленнєвої творчості).

Отримані результати дали  педагогам змогу визначити, які з пройдених тем діти виявили низький рівень досягнень, а тому важливим буде впродовж 2021/2022 навчального року посилення роботи з відповідної теми, перегляд запланованих форм роботи, тем, тощо.

Отже, в результаті проведеної роботи на початок навчального року маємо такі якісні показники моніторингу рівня досягнень вихованців дошкільного підрозділу ЖПШ №11 (за зведеною таблицею):

Таблиця 1

Порівняльні якісні показники засвоєння програмних вимог

Базового компоненту дошкільної освіти за 2021/2022 н. р.

 

з/п

Освітні лінії

Показник на вересень 2021р

у %

1

Освітня лінія «Особистість дитини»

84

2

Освітня лінія «Дитина в соціумі»

84

3

Освітня лінія «Дитина в природному довкіллі»

88

4

Освітня лінія «Дитина у світі культури»

84

5

Освітня лінія «Гра дитини»

88

6

Освітня лінія «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»

89

7

Освітня лінія «Мовлення дитини»

72

 

Впродовж поточного навчального року було заплановано проведення освітньої роботи, яка буде спрямована на покращення показника рівня формування компетенцій дітей.

Для покращення ефективності показників рівня досягнень дітей дошкільного віку педагоги працювали впродовж поточного навчального року спільно з батьками, залучаючи їх до освітнього процесу під час різних режимних моментів.

Таким чином, під час подальших комплексних оцінювань педагоги будуть і в подальшому створювати умови для всебічного формування компетентностей згідно віку.

Результати моніторингу якості освіти

станом на травень 2021/2022 навчального року

У період з 10.05.2021 р. по 21.05.2021 р. в закладі всі педагоги, залучені до освітнього процесу, проводили підсумковий моніторинг рівня досягнень та засвоєння програмних вимог станом на кінець 2021/2022 навчального року. 

Для проведення цілеспрямованого і повного комплексного оцінювання рівня засвоєння програмового матеріалу згідно державного стандарту, що представляє взаємозв’язок між цінностями дошкільної освіти, напрямами освіти (змістом), процесом формування досвіду дитини в різних видах діяльності, що забезпечує освітній результат — компетентність дитини старшого дошкільного віку.

Педагоги дистанційно оцінювали досягнення за ключовими для дошкільної освіти компетентностями дитини (рухова і здоров’язбережувальна, особистісна, предметно-практична та технологічна, сенсорно-пізнавальна, логіко-математична та дослідницька, природничо-екологічна та навички, орієнтовані на сталий розвиток, ігрова, соціально-громадянська, мовленнєва, художньо-мовленнєва, мистецько-творча (художньо-продуктивна, музична, театралізована) та інші мають продовження в освітньому процесі початкової школи та протягом життя.

Компетентності, що сформовані у дитини в різних видах діяльності за освітніми напрямами: «Особистість дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина в природному довкіллі», «Гра дитини», «Дитина в соціумі», «Мовлення дитини», «Дитина у світі мистецтва» створюють базу для збагачення та поглиблення змісту освіти на наступних рівнях освіти у початковій та середній школі. Для кожної вікової групи ці критерії індивідуальні, добираємо їх з усіх розділів освітньої програми, узгоджуючи з освітніми напрямами нової редакції Базового компонента дошкільної освіти (2021 р). Таблиці оцінювання скомпоновані відповідно до віку дитини (молодший дошкільний вік, середній дошкільний вік, старший дошкільний вік).

Отже, в цілому по закладі маємо наступні показники моніторингу рівня освітніх досягнень вихованців.

Таблиця 2

Порівняльні якісні показники засвоєння програмних вимог
Базового компоненту дошкільної освіти за 2021/2022 н. р.

з/п

Освітні лінії

Показник на вересень 2021р

у %

Показник на травень 2022р

у %

Динаміка зміни +/-

1

Освітній напрям «Особистість дитини»

84

95

+11

2

Освітній напрям «Дитина в соціумі»

84

91

+7

3

Освітній напрям «Дитина в природному довкіллі»

88

92

+4

4

Освітній напрям «Дитина у світі мистецтва»

84

89

+4

5

Освітній напрям «Гра дитини»

88

94

+6

6

Освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»

89

93

+4

7

Освітній напрям «Мовлення дитини»

72

80

+8

Висновки

Протягом наступного 2022 – 2023 навчального року педагогам потрібно більше проводити освітню роботу, яка буде спрямована на формування ключових компетентностей дітей.

Особливої уваги буде надано корекційно-відновлювальній роботі у групах, де діти мають особливості мовленнєвого розвитку, необхідно продовжувати роботу над формуванням компетентностей освітньої лінії «Мовлення дитини» (фонетичної, елементів грамоти, лексичної, граматичної, діалогічної, монологічної, мовленнєвої та комунікативної) у межах виконання річних завдань ЖПШ №11.

Для покращення ефективності показників рівня досягнень дітей дошкільного віку педагогам    слід працювати впродовж поточного навчального року спільно з батьками, як учасниками освітнього процесу, залучаючи їх до освітнього процесу під час різних режимних моментів з дотриманням умов адаптивного карантину та воєнного стану.

2. Сформованість компетенцій у дітей з ООП в інклюзивній групі

Згідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» в ЖПШ №11 проводилося моніторингове дослідження визначення динаміки розвитку дитини з ООП, яка перебувала на інклюзивній формі навчання.

Моніторинг також проводився з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних і цифрових технологій, у тому числі дистанційно.

На початку 2021/2022 н. р. було розроблено практичним психологом Іваницькою І.В. програму моніторингу розвитку дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах.

Під час моніторингу реалізації ІПР за освітньою програмою «Українське дошкілля», яку впроваджувала асистент вихователя Талавєрова А.М. та вихователь Похалюк Л.А.    і динаміки розвитку дитини з ООП було встановлено достатній та стрімкий рівень розвитку. Чинники, що зумовили відповідний рівень досягнення індивідуального розвитку:

-      це соціум, комунікація, взаємодопомога;

– якісні корекційно-розвиткові послуги, оволодіння новими навиками, які розвивають за собою інші, спеціальне корекційне обладнання;

– створення команди психолого-педагогічного супроводу у складі якого профільні спеціалісти та висококваліфіковані педагоги, індивідуалізований освітній маршрут дитини.

З метою моніторингу в заладі використали метод портфоліо (накопичувальна система оцінювання, що передбачала збір різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку дитини, активне залучення дитини до життя колективу і т.д.). В портфоліо дитини з ООП збиралися усі роботи дитини, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку дитини, активне залучення дитини до життя колективу.

Провівши моніторинг реалізації ІПР було встановлено відповідність пріоритету вибору цілей дитини з ООП:

  1. На першому місці безпека життя дитини, безпека – понад усе;

  2. Система комунікації дитини, як з дорослими, так і з дітьми, дитина дуже швидко адаптувалася до колективу;

  3. Навички самообслуговування – перші 2 тижні дитина почала їсти самостійно. Розвинулась самоорганізація та посидючість.

  4. Академічні навички дитини з ООП – справлялася із завданнями згідно свого віку за допомогою вихователя.

Таких вагомих результатів було досягнуто завдяки тісній співпраці між асистентом вихователя Талавєровою А.М., вихователя Похалюк Л.А. практичного психолога Іваницькою І.В.. та фахівцями ІРЦ № 2 та батьками.

Результати опитування батьків свідчать, що дитина, якій було організоване інклюзивне навчання задоволена відвідуванням закладу, знайшов друзів, брав участь у масових заходах. Батьки дитини з ООП задоволенні організацією навчального процесу, щиро вдячні асистенту вихователя , вихователю за особистісний підхід до їх дитини.

На майбутнє для провадження якісного інклюзивного навчання слід провести моніторингове дослідження за основними напрямами:

– раннє виявлення проблем у розвитку дитини та започаткування корекційної роботи;

– аналіз стану сформованості нормативної бази щодо впровадження інклюзивного навчання;

– аналіз матеріально-технічної готовності закладів освіти для забезпечення комфортного перебування в них дітей з особливими освітніми потребами. Створити ресурсну кімнату в закладі, закупити корекційне обладнання, надання підручників та іншого медійного наповнення;

– аналіз кадрової та методичної готовності закладів освіти до інклюзивного навчання.

3. Готовність випускників до шкільного життя

Діагностика готовності випускників до шкільного життя в закладі проводилась завдяки Кваліметричній моделі.

20.09.2021 р. було проведено перше обстеження. А друге    15.06. 2022 р. не відбулося    з причини припинення освітньої діяльності закладу через введення в Україні воєнного стану.